Kamis, 21 Februari 2013

Download Film: The Lord of the Rings: The Two Towers

The Lord of the Rings: The Two Towers adalah film epic fantasi besutan dari sutradara Peter Jackson yang merupakan jilid kedua dari trilogi The Lord of the Rings setelah The Lord of the Rings: The Fellowship of the Rings (2001) dan sebelum The Lord of the Rings: The Return of the King (2003).

Menjadi sambungan kepada plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Rings, ia mempunyai tiga bahagian penceritaan, iaitu Frodo dan Sam meneruskan misi mereka untuk menghapuskan Cincin yang Satu di Mordor dan berjumpa Gollum, pemilik terdahulu. Aragorn, Legolas, dan Gimli bersama bertarung untuk negeri Rohan bersama Gandalf yang telah hidup kembali, sebelum peperangan di Helm's Deep, sementara Merry dan Pippin terlepas dari penculikan dan menemui Treebeard, gergasi Ent.

Film ini telah mendapat banyak kritikan dan lebih berkontroversi dari film pertama. Walau bagaimanapun, film ini telah sangat sukses, berhasil meraih lebih dari  AS$900 juta seluruh dunia, menandingi film terdahulunya. DVD Edisi Khusus Lanjutan telah diluncurkan pada 19 November 2003.

Sutradara : Peter Jackson
Produser : Peter Jackson, Barrie M. Osborne, Frances Walsh
Penulis : J.R.R Tolkien (Novel) , Frances Walsh, Philippa Boyens, Stephen Sinclair, Peter Jackson (Skenario)
Pemeran : Elijah Wood, Sean Astin, Viggo Mortensen, Ian McKellen, Andy Serkiss, Liv Tayler, Cate Blanchett, John Rhys-Davies, Bernard Hill, Christopher Lee,  Billy Boyd, Dominic Monaghan, Orlando Bloom, Hugo Weaving, Miranda Otto, Sean Bean, Karl Urban, Brad Dourif, David Wenham.
Rilis : 18 Desember 2002
Running Time : 179 menit
Budget : $94.000.000
Box Office : $926.047.111

PLOT CERITA :
Filem bermula dengan imbasan filem pertama, apabila Gandalf terjatuh dari Jambatan Khazad-dûm dan melawan Balrog. Frodo terbangun dari mimpinya dan meneruskan perjalanan di Emyn Muil dengan rakannya yang setia dan dipercayai, Sam, dan mereka diserang oleh Gollum, yang mahu kembali "barang berharganya" dari orang yang mencurinya, tetapi Hobbit itu berjaya mengikatnya dengan tali pari-pari. Sam mahu meninggalkan sahaja Gollum, tetapi Frodo mengasihaninya. Disebabkan mereka memerlukan panduan, Frodo membuatkan Gollum bersetuju untuk membawa mereka ke Pagar Hitam Mordor.

Di Rohan, Uruk-hai berlari bersama Merry dan Pippin yang diculik mereka. Aragorn, Legolas dan Gimli ppula mengekori mereka tiga hari berturut-turut. Mereka baru sedar yang mereka berada di Rohan, dan Legolas berpendapat yang Hobbit ini akan dibawa ke Isengard. Di sana, Saruman melancarkan serangan ke atas negeri itu, dan di ibu negerinya Edoras, Raja Théoden telah lemah pemikiran dan jasmaninya kerana telah disihir oleh pemangkunya, Gríma Wormtongue, yang berkhidmat untuk Saruman. Orc dengan bebas merkeliaran dan membunuh manusia termasuk satu-satunya putera raja iaitu Théodred. Anak saudara Théoden, Éomer dengan marah menyedari bahawa Gríma telahpun menjadi tali barut Saruman dan bertanya apa yang berbaloi dengan menjadi tali barut ahli sihir itu.

Frodo dan Sam melintasi Paya Maut, bersembunyi dari Ringwraith dan tunggangannya. Mereka pun tiba di Pagar Hitam, tetapi hanya untuk mendapat tahu oleh Gollum yang ia terlalu bahaya untuk dilepasi. Merry dan Pippin terlepas ketika tentera Éomer membunuh semua Uruk-hai, dan kemudian memberitahu Aragorn tentang pembunuhan itu, lalu ketiga-tiga mereka mengikut jejak hingga ke rimba Fangorn. Di sana Merry dan Pippin bertemu Ent tua, Treebeard dan Ahli Sihir Putih. Aragorn, Legolas dan Gimli mendapati yang Ahli Sihir Putih ini ialah Gandalf yang dilahirkan semula, telah mengorbankan dirinya ketika bertarung dengan Balrog. Mereka menuju ke Edoras dengan berkuda, dan melepaskan rasukan Saruman terhadap Théoden serta menghalau Wormtongue. Théoden kini mengetahui tentang kematian puteranya dan sudah tiba waktu peperangan lalu memutuskan untuk melarikan diri ke Helm's Deep iaitu sebuah kubu pertahanan yang besar dan telah banyak kali melindungi rakyat Rohan. Gandalf menaiki kuda untuk mencari Éomer dan Rohirrimnya, dan Éowyn mula mengenali Aragorn lebih rapat.

Di Ithilien, Gollum membuang dirinya yang lagi satu, dan cuba berbaik dengan Frodo dan Sam. Mereka juga berhadapan dengan peperangan dan ditangkap oleh tentera Gondor. Ketika dalam perjalanan ke Helms Deep, Aragorn terpaksa menyelamatkan orang ramai yang melarikan diri dari Warg Saruman. Ketika itu, dia telah ditarik oleh salah satu ekor dan terjatuh ke gaung. Orang yang terselamat tiba di Helm's Deep dalam keadaan duka. Di Rivendell, Arwen diyakinkan oleh Elrond bahawa zaman Pari-pari telah tamat dan dia perlu bertolak ke Barat. Elrond masih gusar sama ada perlu golongan pari-par membantu manusia. Frodo dan Sam tiba di Henneth Annûn dan bertemu Faramir, adik lelaki Boromir, orang yang menangkap Gollum selepas mengetahui tentang Cincin itu. Faramir memutuskan bahawa Cincin itu harus ke Gondor, supaya dia boleh "menunjukkan mutunya" kepada bapanya. Di Rohan, Aragorn terjaga, dan dibawa ke Helm's Deep, dan dia terserempak dengan tentera Saruman: sekurang-kurangnya 10,000 kekuatan. Apabila dia tiba, tidak menunjukkan harapan, dan 300 orang, sesetengahnya terlalu tua dan terlalu muda, bersedia untuk berperang. Dalam kerisauan, satu angkatan Pari-pari dari Lórien tiba untuk membantu. Di rimba Fangorn, Merry, Pippin, Treebeard dan Ent lain mengadakan Majlis Persidangan untuk menentukan sama ada perlu atau tidak Ent terlibat dalam peperangan dengan Sauron.

Peperangan Helms Deep pun bermula dan Pari-pari berjaya menguruskan Uruk-hai di tembok, tetapi ia telah diletupkan dan ramai yang terbunuh disebabkan serangan melalui parit. Uruk-hai juga berjaya memecahkan Pagar walaupun Aragorn dan Gimli telah mencuba sehabis baik, dan mereka berundur ke Keep. Di Fangorn, Treebeard dan Ent lain memutuskan untuk tidak berperang, tetapi apabila Pippin membawanya ke hutan Saruman yang hancur berhampiran Isengard, dia dipenuhi dengan kemarahan. Di Osgiliath, Faramir dan Hobbit berdua diserang Ringwraith. Apabila pagar di Keep telah diserang, Gandalf, Éomer, dan ratusan Rohirrim tiba untuk menghalau Uruk-hai, Ent pula menyerang dan membanjirkan Isengard dan Sam dan Faramir menyelamatkan Frodo dari cengkaman Ringwraith. Sam menceritakan bagaimana kisah ini patut berlaku, dan Faramir membebaskan mereka. Gandalf dan yang lain sedar yang peperangan sebenar akan tiba, dan harapan hanya tinggal pada Frodo, yang meneruskan perjalanan ke Mordor bersama Sam dan Gollum. Selepas layanan buruk oleh orang Faramir, sisi gelap Gollum kembali dan ingin melakuka khianat dengan membawa mereka berdua kepada"nya."

Klik Link Download di bawah ini untuk mendownload film The Lord of the Rings: The Two Towers :
Artikel Terkait

0 komentar:

Posting Komentar

Silahkan komentarlah dengan baik...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More